Vad är marknadsföring?

De allra flesta har någon gång hört talats om marknadsföring och har en idé om vad detta innebär. Faktum är dock att konceptet kan upplevas som krångligt för den som inte är insatt.

Marknadsföring innebär kortfattat att du ser till att ditt företag eller din tjänst blir känd på marknaden hos potentiella kunder.

Du vill vara det självklara valet när de är i behov av en vara som du erbjuder. Rätt riktad marknadsföring kan även locka potentiella kunder att vilja införskaffa din tjänst, även om de inte är i ett faktiskt behov av den.

Marknadsföring är idag ett måste för företag

Konkurrensen bland de olika företag som finns på marknaden är mycket hård. Därav är det viktigt att man ser till att man marknadsför sitt företag för att bli synlig. Det kan även vara en god idé att anlita någon som sköter marknadsföringen åt en.

Du som företag har nämligen tillräckligt att göra redan utan att du behöver sätta dig in i en helt ny värld av SEO, sociala medier, google analytics och att göra dig synlig i annonser på olika plattformar.

Världen av SEO är mycket stor och kan kännas överväldigande. Speciellt i och med att det finns många olika sätt att göra reklam för sig. Dock är inte alla menade för dig beroende på vad du erbjuder för typ av tjänst. Det är till exempel inte logiskt för dig att vara synlig i hela Sverige om du har ett lokalt städföretag.

Olika typer av marknadsföring

För att du ska kunna använda dig av en typ av marknadsföring som leder till ökad vinst för ditt företag gäller det att du känner till de olika formerna. Det kräver även att du känner till de lagar som finns kring hur ett företag får marknadsföra sig.

Det är viktigt att man som företag jobbar kontinuerligt med marknadsföring, du bör se det lite som konditionsträning, detta är något som behöver underhållas för att vara på topp. Du jobbar med att andra kommer att ha en bra bild av ditt företag och du vill även se till att ditt företag inte glöms bort i större sammanhang.

Mycket kan du göra själv när det kommer till att underhålla bilden av företaget. Ett bra sätt att börja på är en marknadsplan, där du kan få en tydlig överblick av hur du ska fördela dina resurser för att nå dina mål. Om du har ett mål att öka din försäljning med 25 procent under kommande år, behöver du givetvis en plan för hur du ska nå ut till fler kunder. Alternativt locka de återkommande kunder du har till bättre erbjudanden.

Lär känna din marknad

Det krävs självklart att du kan din marknad väldigt bra för de tjänster du säljer, du vill erbjuda en kvalitetsprodukt eller tjänst till dina kunder. Tyvärr är inte hårt jobb tillräckligt idag och även om du erbjuder den bästa tjänsten på marknaden kommer du inte långt om kunder inte vet om att du finns.

Även om det kan verka orättvist kan ett företag som inte utför en tjänst eller säljer högkvalitativa produkter, ha en större kundbas och vara mer framgångsrikt än de företag som erbjuder bättre tjänster. Allt handlar i slutändan om att kunden vet om din existens.

När du lär dig hur du ska marknadsföra ditt företag kommer du oundvikligen att lära dig om SEO. Detta står för sökordsoptimering men det är mycket mer som ingår i detta koncept. Att vara synlig på nätet är något som många företag missar och därav missar de även en väldigt stor kundbas.

Idag är nätet en av de vanligaste metoderna när en potentiell kund vill ha information om en tjänst de behöver. Därav kommer de att använda sig att sökmotorer för att hitta företag som erbjuder denna tjänst eller har en vara som de letar efter. Om du inte finns på nätet finns det en stor chans att du missar denna kund helt.

Synas på nätet

Det krävs att du har en webbplats för att du ska kunna vara synlig på nätet, detta kan du ha även om du inte säljer produkter som kan skickas hem till kunden. Många företag väljer idag att vara synliga på olika sociala medier som instagram och Facebook, detta har att göra med att man kommer närmare kunden och dessutom är det gratis att skaffa ett företagsaccount. En annan anledning är att sociala medier ofta tillåter företag att annonsera för sin målgrupp. Du kan göra anpassad annonsering som direkt når din kundbas.

Förutom SEO och sociala medier kan man givetvis marknadsföra sitt företag genom att exempelvis använda sig av TV-reklam, influencers, printannonser och radioreklam, direkt reklam, gatupratare, tunnelbanereklam, annonser via internet och tidningar. För att du ska kunna bestämma dig för vad för typ av marknadsföring är mest lämplig gäller det att du förstår din kundbas.

Dock är ofta en kombination av de olika typerna av sätten det bästa. Du bör inte spela alla dina kort på samma box utan istället är det en god idé att testa en del olika sätt för att marknadsföra dig för att lista ut vad som fungerar bäst för ditt företag. Du kan även anlita ett företag för att få hjälp med din marknadsföring. Om du känner att du inte har en aning alls om vart du ska börja är detta ibland det bästa.

Anlita hjälp om du behöver

I och med att du anlitar ett företag för att sköta din marknadsföring har du mer tid över att fokusera på det som är viktigt för dig som företag. Dessutom ser du till att du får professionell marknadsföring utförd och även om det kostar en slant kommer det snabbt att ge utdelning så länge som dina varor och dina tjänster håller måttet.

Ett tips är dessutom att ge en liten gåva till alla dina kunder, till exempel en reklampenna. Pennor har en tendens att byta hand och genom att ge ut profilgåvor kan du se till att ditt företag får väldigt långvarig reklam. Det enda som är viktigt att tänka på är att om du väljer denna metod för att marknadsföring är det viktigt att du väljer profilprodukter av hög kvalitet.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

11 + 5 =