Tryck eller brodyr till profilkläder och arbetskläder?

När det är dags att välja profilkläder till sitt företag och sina anställda är det viktigt att man ser till att stilen är en som representerar företaget. Ibland kan man fastna på simpla designfrågor som om tryck eller brodyr är bättre till profilkläder. Det finns mycket som spelar in i denna fråga. För att besvara frågan på bästa sätt har vi hämtat lite fakta från profilreklam butiken trinityreklam.se. Trinity Reklam är ett av profilreklambranchen mest erfarna aktörer. Fler tips som hjälper dig i valet mellan tryck eller brodyr hittar du där på deras webbplats. Men den har artikeln borde vara till god hjälp för dig att börja med.

Tryck eller brodyr kan vara en praktisk fråga

Profilkläder som inte behöver tvättas alltför ofta fungerar bra med tryck. En del profilkläder torkar man hellre av än tvättar och om så är fallet är det ofta smidigare att välja tryck i och med att brodyr kan missfärgas av olika typer av vätskor med mera. För en mekaniker är det som exempel inte logiskt att ha brodyr på sina kläder i och med att detta skulle vara svårare att torka av. Brodyr kan dock vara praktiskt när det kommer till profilkläder som ska bäras under en längre tid, faktum är att brodyr i de allra flesta fall är mycket hållbart och det överlever ofta livslängden av plagget medan tryck snabbt kan tvättas bort om man inte ser till att hålla hög kvalitet på materialet. Om du har ett profilplagg som ofta kommer att tvättas är brodyr att rekommendera i och med att detta ser likadant ut när det kommer ut ur tvättmaskinen.

Dessutom ger brodyr en mycket exklusiv känsla och ett plagg ser genast dyrare ut i och med att det har brodyr på sig. Oftast tar dock brodyr mindre yta än ett tryck och är därför inte lämpligt på plagg där man vill att det ska vara tydligt vilket företag man arbetar för.

Välj rätt för olika typer av plagg

När det kommer till exempel t-shirts ser det ofta bättre ut med tryck, och en ytterjacka ser mer exklusiv ut med brodyr. Det gäller att du tänker till när du väljer hur din logo ska se ut på ett plagg och ofta kan du hämta inspiration av att se hur andra har gjort. Med det sagt är du givetvis fri att gå din egen väg och skapa en unik stil för ditt företag. Det finns många rekommendationer som man kan följa om man känner sig osäker med sitt beslut. Till exempel tryck på hoodies, t-shirts, toppar samt plagg som trycks i en stor upplaga. Brodyr brukar man istället använda sig av på polotröjor, skjortor, ytterkläder, byxor med mera.

Tryck – ju fler färger desto dyrare blir det

Ibland kan det vara mer kostnadseffektivt att i slutändan använda sig av brodyrer. Detta har att göra med att om du vill ha ett tryck som har fler än en färg kommer färgen att tryckas på i flera omgångar med olika schabloner. När man använder sig av endast en färg blir det ofta mer kostnadseffektivt, speciellt om man trycker en stor upplaga men ju fler färger du vill ha in i trycket, desto mer kostar det. När det kommer till brodyr bestäms istället kostnaden utifrån vilken storlek och hur många bokstäver som ska finnas med. Ofta sker detta med hjälp av en brodyrmaskin. Tyget spänns fast och därefter följer en brodyrmaskin mönstret. Det sker därmed inte för hand men det kan ta lite längre tid att utföra och kostar dessutom mer än att trycka med färg. I slutändan är det upp till dig att finna rätt lösning för ditt företag.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton − 9 =